Huvitav reis Manchesteri Pianistide Suvekooli ja konkursile

Ruth Ernstson, keskastme klaveriosakonna juhataja   

Archimedese fondi Leonardo da Vinci vahetusprojekti toel õnnestus mul 2009. aasta augustis käia Inglismaal Manchesteris kuulamas IX Chetham’i Rahvusvahelist Pianistide Suvekooli ja Festivali ning samal ajal toimunud II Manchesteri Rahvusvahelist Klaverikontsertide Konkurssi noortele pianistidele.

2001. aastal 92 osavõtjaga esimest korda toimunud Pianistide Suvekool on nüüdseks kasvanud üheks suurematest maailmas ja arvatavasti suurimaks Euroopas. 2009. aasta 2-nädalases programmis osales kokku 50 väljapaistvat õppejõudu ja kontsertpianisti ning 401 osavõtjat kogu maailmast. Lisaks igapäevased kontserdikülastajad.

Suvekooli kunstilise juhi Murray McLachlani sõnade järgi on nende püüdluseks alati olnud sõbralikkus, universaalsus ja inspiratsioon.

Universaalseks teeb suvekooli see, et lisaks klaveritundidele ja meistriklassidele võib valida klaveriduo, kompositsiooni,  jazz`i või improvisatsioonikursuse, Alexanderi tehnika või eurütmika tunnid. Osalejate seas on igas vanuses pianiste, lisaks professionaalidele täiskasvanud asjaarmastajaid-õppijaid (Adult Amateur Course).

Inspiratsiooni pakub meistriklasside ja kontsertide kõrge tase. 2009. a. suvekooli õppejõududena tegutsesid sellised rahvusvaheliselt tunnustatud pianistid nagu Peter Donohoe, Marcella Crudeli, Philippe Cassard, Leslie Howard, Radoslav Kvapil, Noriko Ogawa, Graham Scott, Vladimir Tropp, kui loetleda ainult mõningaid neist.

Päevad suvekoolis olid väga pikad ja tihedad. Tunnid ja meistriklassid kestsid kella 9st 18ni, sageli paralleelselt tundidega õhtupoolikuti loengud. Igal õhtul oli tavaliselt 3 kontserti: kell 19 ja 20.30 tunnustatud interpreetide kontserdid, kell 22.00 jazz-kontsert või suvekoolist osavõtjate kontsert. Sageli toimus osalejate kontsert ka väiksemale kuulajaskonnale, mitte alati suures saalis ja muidugi ka varasematel kellaaegadel. Soovi korral võis igaüks oma esinemise lindistada ja sellest CD kaasa saada.

Kontsertidest kõige suurem elamus oli Peter Donohoe, kavas Tippetti Sonaadid nr 2, 3 ja 1. See on väga komplitseeritud muusika, mida vähesed pianistid on võimelised esitama. Donohoe mängu iseloomustas väga selge vormitaju, pingelised kulminatsioonid ja eriliselt rikas kõlapalett, klaver oli otsekui ära vahetatud.

Ereda mulje jättis Moskva pianisti ja õppejõu Vladimir Tropp’i Tšaikovski Aastaaegade väga küps ja isikupärane esitus. Samuti meeldis väga sakslane Matthias Kirschnereit, kes tõsiselt ja süvenenult ent ometi väga romantiliselt mängis Mendelssohni Tõsiseid variatsioone ning haruldaselt poeetiliselt ja värvikalt Debussy Kujundeid.

Meistriklassidest nautisin kõige rohkem Christopher Elton’i, Marcella Crudeli, Noriko Ogawa, Suzan Bettany, Matthias Kirschnereit’i, Peter Donohoe tööd üliõpilaste ja juba iseseisvat kontserdielu alustanud pianistidega. Väga huvitav oli kuulata Chetham’i Muusikakooli ja ka mujalt tulnud õppejõudude tunde nooremate õpilastega.

Tingimused suvekooliks olid suurepärased. Chetham’i Muusikakoolis on üle 100 klassi ja harjutusruumi, kõikjal väga head instrumendid. Steinway firma, kes on ürituse üks sponsoreid, oli spetsiaalselt suvekooli ajaks n.ö. välja laenanud ja ka kohale toonud veel mitu tuttuut suurt kontsertklaverit.

Eriliselt soe ja sõbralik õhkkond valitses alati söögisaalis, mis oli ühine nii osavõtjatele kui õppejõududele ja mis kujunes omamoodi seltskonnaelu keskuseks. Kõige erinevamatest maailmanurkadest pärit inimesed leidsid väga kiiresti ühise keele, ühendavaks kõneaineks oli ju alati klaver ja kõik sellega seonduv.

Suvekooliga samal ajal toimus II Manchesteri Rahvusvaheline Klaverikontsertide Konkurss. Eelvooru oli saadetut 67 DVD-d 23 riigist. Neist oli välja valitud 24 osavõtjat, kes poolfinaalis esitasid kontserdi klaveri saatel. Žüriis olid suvekooli õppejõud. Huvitav oli see, et finaali mittepääsenud mängijad said järgmisel päeval žüriiliikmetelt tunde.

Finaal toimus Manchesteris asuva Royal Northern College of Music saalis koos Manchester Camerata’ga, dirigendiks Stephen Threlfall. Konkursi lõppvooru tase oli väga kõrge. Nooremas vanuserühmas (kuni 16 a.) finaalis osalenud Dominic Degavino (Inglismaa), Jonathan Mak (Kanada) ja Yuanfan Yang (Inglismaa) jagasid kolmekesi esikohta, nad olid lihtsalt võrdselt suurepärased. Vanemas rühmas (kuni 22 a.) saavutas esikoha Tudor Scripcariu (Rumeenia/Inglismaa), teise koha Sung-Jae Kim (Lõuna-Korea/Saksamaa), kolmandat kohta jagasid Sungpil Kim (Lõuna-Korea/USA) ja Yoon-Seok Shin (Lõuna-Korea/Inglismaa).Võitjad said lisaks rahalistele preemiatele ja esinemisvõimalustele spetsiaalselt konkursiks valminud huvitavad pronksskulptuurid, mis kujutavad pianisti käsi.

Olin ääretult rahul, et mul õnnestus Manchesteris suvekooli ja konkurssi kuulamas käia ja inspiratsiooni ning palju uusi muljeid saada.

Fotodel:
Rostocki Muusika- ja Teatriakadeemia professor, klaverikontsertide žürii liige Matthias Kirschnereit annab meistriklassi tunnis nõuandeid Gamal Khamis’le, kes ei pääsenud konkursi finaali


Manchesteri II Rahvusvahelise Klaverikontsertide Konkursi noorema grupi võitjad Yuanfan Yang, Jonathan Mak ja Dominic Degavino konkursi auhinnaskulptuuriga. Taga seisavad skulptuuri autor Patricia Mace ja suvekooli ning konkursi kunstiline juht Murray McLachlan

http://www.pianosummerschool.com